3.6 Perkembangan pelaksanaan program pendidikan
pemulihan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC)
Program
pendidikan pemulihan adalah satu rancangan pembelajaran membantu murid-murid
yang mengalami masalah pembelajaran atau kesukaran untuk menguasai
kemahiran-kemahiran 3M, iaitu membaca, menulis dan mengira. Di bawah program
pendidikan pemulihan, berbagai-bagai kaedah yang sesuai, menarik dan sedia ada
membantu murid-murid pemulihan menguasai 3M.
Di SJKC, program
pendidikan pemulihan meliputi subjek Bahasa Melayu, Matematik dan Bahasa
Inggeris. (Bahasa Inggeris merupakan subjek baru yang ditambah di bawah KSSR)
pelaksanaan kelas
pemulihan biasanya kelas pemulihan bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Ini
disebabkan murid-murid cina di sekolah cina yang telah menguasai bahasa ibunda
mereka iaitu bahasa Mandarin. Justeru, bahasa ibunda menjadi datu halangan
kepada murid-murid untuk menguasai bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Kini,
kelas pemulihan yang wujud dalam sekolah rendah menggunakan satu cara
penyusunan “ Jadual Mengajar”. Murid
–murid akan meninggalkan kelas untuk subjek bahasa Melayu atau Matematik.
Sekarang SJKC sedang menjalankan Pendidikan Pemulihan LINUS ( Literasi dan
Numerasi). Di SJKC mengutamakan “LI” iaitu bahasa seperti bacaan, tulisan.
Dulu,
bilik darjah pemulihan adalah bilik darjah yang terbiar atau sebelah tandas
serta lorong-lorong sekolah sahaja. Murid-murid masalah pembelajaran yang perlu
belajar di keadaan yang teruk akan menyebabkan mereka berasa mereka adalah
golongan yang terbiar dan dipinggirkan. Manakala, di SJKC, kelas pemulihan yang
ada hanya 2 hingga 3 kelas sahaja yang bukannya bilik darjah yang sebesar bilik
darjah biasa. Biasanya hanya 2 bay sahaja.
Sekumpulan murid-murid yang tidak melebihi 15 orang dalam satu kelas
untuk memudahkan menjalankan P&P dalam kelas yang lebih kecil. Tetapi,
sekarang SJKC sedang meningkatkan kemudahan P&P, bahan bantu mengajar,
keadaan yang selesa untuk murid-murid pemulihan.
Bilik darjah kelas pemulihan yang telah dipenuhi dengan
kemudahan-kemudahan teknologi seperti penggunaan wifi, LCD, radio yang dapat
memberi P&P dalam bentuk visual dan audio, bahan bantu mengajar seperti
kad-kad perkataan, gambar-gambar haiwan dan sebagainya untuk memberi gambaran
yang jelas serta bukannya ajaran secara abstrak, sudut bacaan yang memaparkan
isi-isi P&P kelas atau hasil-hasil kerja murid sebagai satu tanda dorongan
dan penghargaan, almari-almari yang meletakkan barang keperluan murid untuk
kegunaan kecemasan, ruang bilik yang lebih selesa, meja kerusi yang mencukupi dan
sebagainya.
Kadang-kala
terdapat dua orang guru Pemulihan di sebuah SJKC yang bertanggujawab mengajar
murid pemulihan. Mereka adalah guru yang tamat kursus di Institut Pendidikan
Guru. Mereka adalah golongan yang pakar dalam bidang memulihkan masalah pembelajaran
murid. Berbanding dengan masa dahulu,
guru yang tiada kelayakan sebenarnya yang akan mengajar murid-murid pemulihan.
Guru biasa tidak dapat memahami dan keadaan murid masalah pembelajaran dan
mereka akan memandang rendah terhadap murid pemulihan. Seorang guru akan
menjaga satu kelas murid pemulihan bahasa Melayu. Masa P&P murid pemulihan
adalah 45 minit untuk satu subjek. Dalam masa yang singkat ini, guru Pemulihan
akan menjalankan P&P dengan pengasingan murid-murid kepada kumpulan yang
berbeza. Guru pemulihan akan menyediakan aktiviti yang berbeza berdasarkan
tahap penguasaan bahasa Melayu yang berbeza.
No comments:
Post a Comment