PENGENALAN KEPADA PENDIDIKAN PEMULIHAN

Gambar Rajah 1

Isu mengenai pendidikan pemulihan seringkali ditimbulkan setiap kali keputusan Ujian Saringan Sekolah Rendah (SJKC) dikeluarkan.  Masalah utama yang dihadapi oleh murid ialah dari segi Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Matematik.  Mengikut kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar pada tahun 2005, seramai 120,000 murid sekolah rendah atau 2.2 peratus daripada jumlah keseluruhan murid sekolah tahun 2005 tidak menguasai 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.  

            Ketua Pengarah Pendidikan turut memandang serius masalah murid tidak menguasai kemahiran 3M kerana masa depan murid terbabit akan terjejas dan mudah terjebak dengan pelbagai aktiviti tidak bermoral, sekali gus turut menyebabkan remaja terbabit terlibat dengan gejala sosial. 

            Sebenarnya, pendidikan pemulihan di Malaysia bermula pada tahun 1965, 3 orang guru yang mendapat latihan di England kembali berkhidmat di Malaysia.  Pada tahun 1968, seramai 9 orang guru telah mendapat latihan di luar negara.  Program pendidikan pemulihan di Malaysia bermula sebagai ’Pilot Projek’ di sembilan buah sekolah rendah di seluruh Malaysia pada awal tahun 1967 dan berakhir pada tahun 1970.  Daripada kajian yang dijalankan terhadap sekolah-sekolah tersebut, didapati Program Pendidikan Pemulihan sangatlah diperlukan bagi membantu murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran.

            Berdasarkan Laporan Murad 1971, didapati 25% murid-murid sekolah rendah telah tercicir.  Peratusan keciciran murid-murid sekolah rendah menguasai kemahiran-kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira yang tinggi menyedarkan kerajaan kepentingan Program Pendidikan Pemulihan.  Pada tahun 1975, seminar Program Pendidikan Pemulihan yang pertama telah diadakan di Universiti Malaya.

Pada tahun 1975 juga, Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK), Kementerian Pendidikan Malaysia telah menjalankan projek percubaan dalam Pendidikan Imbuhan untuk sekolah rendah bawah di 12 buah sekolah dengan menggunakan strategi pendidikan pemulihan yang dijalankan oleh guru kelas biasa.  Murid-murid yang terlibat dalam projek ini ialah mereka yang menghadapi masalah pembelajaran ringan dalam Bahasa Melayu, Matematik dan Bahasa Inggeris.  Murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran yang kompleks akan dibimbing oleh guru pemulihan khas.

Projek Pendidikan Imbuhan ini lebih menekankan kepada kanak-kanak yang kurang bernasib baik dan dari status ekonomi sosial yang rendah.  Mereka diberi bantuan dari segi makanan tambahan, pinjaman buku teks dan program pembangunan masyarakat.  Walau bagaimanapun, projek ini tidak berjaya kerana kanak-kanak lain yang mendapat faedah dan menyebabkan masih ada lagi kanak-kanak yang tercicir.  Projek ini dihentikan dan ditumpukan terus kepada Pendidikan Pemulihan Khas.

Pada tahun yang sama juga, Kementerian Pendidikan Malaysia mengadakan Kursus Dalam Cuti (KDC).  Peserta-peserta kursus adalah terdiri dari guru-guru terlatih dari sekolah-sekolah rendah.  Guru-guru yang menyertai Kursus Dalam Cuti (KDC) akan menyertai latihan 2 minggu dalam cuti penggal pertama dan kedua serta 4 minggu dalam cuti penggal ketiga.  Matlamat utama kerajaan di bawah pengelolaan Jabatan Pendidikan Malaysia ialah menyediakan setiap sekolah rendah dengan guru pemulihan yang terlatih. 

Beberapa Maktab Perguruan (Institut Pendidikan Guru) di seluruh negara juga telah menyediakan kursus pendidikan pemulihan.  Pada tahun 1977, kursus satu tahun telah dijalankan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Kuala Lumpur.  Pada tahun 1981, Kementerian telah mengadakan kursus dalam cuti penggal persekolahan hingga sekarang.  Kursus-kursus jangka pendek juga diperkenalkan untuk menampung kekurangan guru-guru pemulihan yang mempunyai latihan khas jangka pendek.

Pada tahun 1983, Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR).  “Kurikulum Baru Sekolah Rendah ini memberi penekanan kepada kemahiran-kemahiran asas membaca, menulis dan mengira.  Penguasaan kemahiran dan pengeta

huan akan dapat dicapai sekiranya aktiviti-aktiviti di bilik darjah adalah menarik, bermakna, berkaitan dan berguna kepada murid.”  Program KBSR mencerminkan kesungguhan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk meningkatkan lagi prestasi murid-murid sekolah rendah.

“Antara keistimewaan yang terdapat pada kurikulum baru ini ialah program pemulihan dan pengkayaan.  Murid-murid yang menghadapi kesukaran menguasai sesuatu kemahiran akan diberi program pemulihan supaya mereka dapat memperoleh taraf pencapaian yang memuaskan.”  Program pemulihan yang disarankan menekankan pencapaian individu dan bukan untuk ‘menormalkan’ pencapaian mereka.  Baru-baru ini, KBSR diperkukuh serta ditambah baik dengan diperkenalkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).  Antara penambahbaikkannya ialah memperkenalkan subjek Bahasa Inggeris dalam kelas pemulihan khas.

No comments:

Post a Comment