3.7 Program Pendidikan Pemulihan Khas di
Malaysia
Program
Pendidikan Pemulihan Khas dijalankan
bertujuan menyelesaikan masalah kelemahan penguasaan kemahiran 3M kalangan
murid. Menurut Laporan Murad 1972 menyatakan bahawa terdapat 25% murid-murid
sekolah rendah tercicir dan tidak menguasai kemahiran 3M. Manakala, Laporan
akhbar Berita Harian 27 November 2007 menyatakan sebanyak 100,000 murid Tahun 1
tidak menguasai kemahiran 3M. Program Pendidikan Pemulihan dilaksanakan dalam
kelas khas secara sistem ‘ withdrawal’. Guru kelayakan akan menjalankan P&P
dalam kelas khas pemulihan. Murid yang ditempatkan kelas khas perlu menjalankan
prosedur pelaksanaan kelas Pendidikan Pemulihan.
LITERASI adalah keupayaan untuk membaca, menulis dan memahami perkataan dan
ayat serta mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran dan
komunikasi harian.
KEMAHIRAN ASAS LITERASI
TAHUN
1 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 500 patah perkataan dan ayat
mudah.
TAHUN 2 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 800 patah perkataan dan ayat mudah menggunakan kata sendi.
TAHUN 3 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 1000 patah perkataan dan ayat mudah dengan kata sendi dalam satu perenggan.
TAHUN 2 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 800 patah perkataan dan ayat mudah menggunakan kata sendi.
TAHUN 3 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 1000 patah perkataan dan ayat mudah dengan kata sendi dalam satu perenggan.
Numerasi adalah idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan
dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian.
KEMAHIRAN ASAS NUMERASI
TAHUN 1
- Kemahiran : Membaca, menulis
dan mengira mengikut turutan nombor hingga 50.
- Operasi asas : Faham fakta
asas tambah dan tolak
- Aplikasi : Mengira wang
hingga RM 10, memahami masa dan ukuran asas
TAHUN 2
- Kemahiran : Membaca, menulis
dan mengira turutan nombor hingga 100
- Operasi asas : Faham fakta
asas tambah, tolak, darab dan bahagi
-Aplikasi : Mengira wang hingga
RM 50, memahami waktu dalam jam dan mengukur panjang/pendek objek
TAHUN 3
- Kemahiran : Membaca, menulis
dan mengira mengikut turutan nombor hingga 1000.
- Operasi asas : Faham fakta
asas tambah, tolak, darab dan bahagi
- Aplikasi : Mengira wang
hingga RM 100, memahami waktu dalam jam dan minit serta mengukur objek dalam
unit piawai
Program Pendidikan Pemulihan Khas Murid Orang Asli (PKMOA) peringkat rendah bertujuan melahirkan insan yang seimbang selaras dengan hasrat FPK dan KBSR iaitu Individu yang seimbang dari segi Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial. Bahasa Melayu yang merupakan bahasa Kebangsaan dan bahasa Rasmi negara kita , Malaysia. Jadi, diwajibkan rakyat negara untuk menguaisa bahasa ini dengan baik, orang asli juga tidak dikecualikan. Program ini adalah dirancangkan oleh Kementerian Pendidikan untuk membantu orang asli yang tidak menguasai kemahiran asas lisan, baca dan tulis. Sukatan P&P mereka adalah berdasarkan sukatan Bahasa Melayu KBSR.
Program
Tiga M ( PROTIM) adalah salah satu program yang mirip dengan
tujuan pendidikan pemulihan. Program ini adalah untuk membantu murid yang
mengalami masalah dalam penguasaan 3M, meningkatkan keyakinan diri murid dan
memupuk minat murid dalam pembelajaran. Murid akan dicalonkan seperti program
pendidikan pemulihan iaitu melalui ujian saringan dan ujian diagnostik. Murid
Tahun 2 atau 3 biasanya terlibat dalam pencalonan, manakala murd Tahun 4 dan 5
akan ditentukan dengan rundingan antara guru dan organisasi.
Kelas Intervensi
Awal 2M ( KIA2M) bertujuan untuk
membantu murid Tahun 1 yang gagal atau lambat menguasai kemahiran membaca dan
menulis dalam bahasa Melayu. KIA2M dijalankan oleh guru Bahasa Melayu Tahun 1.
P&P subjek lain dalam bahasa Melayu untuk mengukuhkan penguasaan kemahiran
bahasa ini. Contohnya Pendidikan Jasmani, muzik dan seni dalam bahasa Melayu.
Masa pelaksanaan program ini adalah 3-6 bulan tetapi masa pelaksanaan boleh
ditetapkan oleh pihak sekolah.
No comments:
Post a Comment