KEPERLUAN PELAKSANAAN PROGRAM PEMULIHSN DI SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH DI MALAYSIA

3.3 Keperluan Pelaksanaan Program Pemulihan di Sekolah-sekolah Rendah di Malaysia
Pada bulan November 1979, Jawatankuasa Kabinet yang bersidang telah memperakukan bahawa mereka yang lemah dalam bidang kemahiran tertentu hendaklah diberikan pendidikan pemulihan secara teratur dan terancang.  Berdasarkan perakuan ini, guru-guru diharapkan supaya mengambil inisiatif untuk menjalankan pengajaran pemulihan secara besungguh-sungguh.
Dalam dunia yang moden ini, tidak dapat mengenal huruf akan menyekat kemajuan, tidak boleh menulis akan menggangu perjalanan kehidupan harian dan tidak boleh menulis bererti tidak mempunyai satu kemahiran asas untuk membatang dan menurunkan sesuatu kepada lambang yang telah diterima oleh masyarakat sebagai bukti kebolehan dalam hidup zaman moden ini.  (Kamarudin Hj. Husin, 1990)  Sekiranya murid-murid sekolah rendah gagal menguasai salah satu atau beberapa kemahiran, mereka pasti sukar atau tidak mampu untuk meneruskan pelajaran dan masyarakat akan menganggap mereka sebagai mundur.  Ini tidaklah wajar berlaku dalam proses pendidikan yang baik.
Dalam buku Garis Panduan Pelaksanaan Program Pendidikan Pemulihan Khas, pengajaran pendidikan pemulihan khas adalah untuk memastikan semua murid Tahap 1 menguasai kemahiran asas 3M.  Program Pendidikan Pemulihan lebih menjurus kepada memenuhi keperluan murid-murid yang gagal mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas biasa.  Sasaran Kementerian Pelajaran Malaysia ialah memastikan semua murid-murid Tahap 1 menguasai kemahiran-kemahiran 3M.
Setelah menguasai kemahiran asas tersebut, murid-murid ini akan meneruskan pembelajaran mereka di kelas biasa.  Mereka akan bersaing dengan rakan mereka bagi mencapai tahap kompetensi yang terbaik.  Di dalam kelas biasa, mereka akan dibantu oleh guru-guru mata pelajaran dan rakan sebaya mereka bagi mengekalkan tahap pencapaian penguasaan kemahiran asas.  
Melalui program pendidikan pemulihanan khas, murid-murid yang tidak menguasai kemahiran-kemahiran 3M akan mendapat hak yang sama seperti yang dinikmati oleh rakan-rakan sebaya dengan melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti sosial sama ada di dalam atau di luar bilik darjah.  Murid-murid pemulihan juga akan mendapat layanan dan kemudahan belajar yang sesuai dengan kemampuan dan perkembangan mental individu.  Dengan adanya bimbingan yang mencukupi, hasrat Kementerian Pelajaran Malaysia bagi mengatasi masalah disiplin yang ditimbulkan oleh murid-murid yang tercicir ini akan tercapai. 
Selain itu, program pendidikan pemulihan khas mampu membina, memperoleh dan mengembangkan sikap percayakan diri sendiri murid-murid pemulihan.  Di dalam kelas pemulihan, muid-murid akan diberi motivasi bagi meningkatkan keyakinan diri terhadap kebolehan mereka di samping mencungkil dan memperkembangkan bakat yang mereka miliki.  Secara tidak langsung, murid-murid pemulihan ini akan dapat mengatasi masalah penguasaan kemahiran asas seperti yang disarankan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. 
            Bukan itu sahaja, program pendidikan pemulihan juga meringankan masalah yang dihadapi oleh murid-murid melalui bantuan guru dan pihak-pihak yang berkenaan seperti guru kelas, guru mata pelajaran, guru pemulihan khas dan lain-lain.  Masalah dan beban murid-murid pemulihan untuk menguasai kemahiran-kemahiran 3M dapat diringan dan dipulih seandainya setiap pihak mempunyai sikap kerjasama yang jitu dan memberi komitmen yang tinggi untuk membantu murid-murid pemulihan kembali ke kelas normal. 

No comments:

Post a Comment