Lisan
Lisan merupakan satu kemahiran bahasa yang penting. Penguasaan asas kepada
kanak-kanak sebelum belajar kemahiran-kemahiran membaca dan menulis ataupun
mengira. Untuk menguasai kemahiran ini perlulah mempunyai kedengaran yang baik,
pertuturan yang lancar, bahagian-bahagian artikulasi yang berfungsi dengan
baik, penyebutan yang betul dan tepat serta halangan bahasa ibunda sepanjang
proses pembelajaran bahasa.
a. Masalah kemahiran mendengar
Bahasa penerimaan : lambang-lambang bahasa pertuturan
Gangguan ( kelemahan daya keingatan dan pendengaran)
: receptive aphasia
b. Masalah kemahiran bertutur
i.
Bunyi-bunyi
ujaran: bahasa penglahiran
ii.
Gangguan :
expreeive aphasia
iii.
Kesukaran
mengingati dan menyebut perkataan atau naman benda: dysnomia
iv.
Kesukaran
menghasilkan bunyi-bunyi perkataan sebab gangguan saraf organ artikulasi:
apraxia
J Masalah
bahagian-bahagian artikulasi
Berpunca
daripada gangguan emosi, persekitaran, kurang kecerdasan dan kecacatan bahagian
artikulasi. Murid tidak dapat menyebut atau menuturkan perkataan dengan baik
dan lancar. Bahasa mereka selalunya sukar difahami.
J Masalah suara
Menimbulkan masalah pertuturan. Terdapat
beberapa jenis masalah suara yang ditimbul iaitu:
i.
Afonia: suara
tidak dapat dikeluarkan
ii.
Disfonia: suara
terjejas
iii.
Puberfonia: suara
tidak berkembang mengikut umur
iv.
Hiperrinofonia:
sengauan
v.
Difonia
hiperkinetik: suara pecah
vi.
Pseudovoice:
suara yang lahir dari dalam rongga rengkung
J Masalah bahasa ibunda
Latar belakang yang berbeza akan mewujudkan
penggunaan bahasa yang berbeza. Setiap murid akan memperolehi bahasa ibunda
mereka. Contohnya
i.
Meninggalkan
sisian gusi /I/ di akhir perkataan
-Kecil sebagai
keci
-Tinggal sebagai
tingga
ii.
Kesalahan
penggunaan struktur bahasa Melayu
-Bilik kecil
dijadikan kecil bilik
-Pen merah
dijadikan merah pen
iii. Kesalahan pengertian
atau makna bahasa Melayu
-mereka menjadi dia orang
-pening kepala menjadi kepala pusing
-mereka menjadi dia orang
-pening kepala menjadi kepala pusing
a
Masalah Penguasaan
Bacaan
Membaca adalah proses perhubungan. Ia merupakan sistem lambang bagi menentukan
sesuatu idea, pandangan, emosi, pengalaman dan sebagainya. Membaca adalah
aktiviti yang memindahkan tulisan kepada suara. Ia juga adalah proses kognitif
yang melibatkan beberapa kemahiran iaitu melihat, mengingati, mendengar,
membezakan bunyi-bunyi dan sebagainya. Di sini terdapat beberapa sebab
kelemahan membaca murid:
a. Masalah Penguasaan Tulisan
Bahasa yang bertulis dengan lambang-lambang
bunyi. Tulisan adalah satu cara untuk melahirkan fikiran dan perasaan. Tulisan
adalah lambang-lambang bunyi bahasa yang telah dipindahkan dalam bentuk grafik
bagi melahirkan perasaan dan fikiran.
Faktor yang menimbulkan kegagalan
penguasaan tulisan dengan gangguan:
No comments:
Post a Comment