i.
Guru Kelas
Mencalonkan murid
melalui pencapaian 3M ( membaca, mengira dan menulis) berdasarkan hasil kerja
dan keputusan ujian dalam kelas biasa.
ii.
Guru Mata
Pelajaran
Guru mata
pelajaran bahasa Melayu da Matematik layak mencalonkan murid ke dalam kelas
pemulihan.
iii.
Guru Besar
Guru besar
mencalonkan murid berdasarkan pemerhatian beliau.
iv.
Ibu bapa
Ibu bapa yang
mengesan anak mereka menghadapi masalah pembelajaran boleh mencalonkan anak
mereka belajar dalam kelas pemulihan
a. Pengumpukan maklumat
Mengumpulkan butir-butir dan prestasi murid
sebagai rujukan kepada guru untuk memahami murid secara mendalam.
Butiran yang dikumpulkan”
- Rekod-rekod sekolah - Peribadi, Prestasi dan Kesihatan.
- Perbincangan dengan Guru Besar.
- Perbincangan dengan Guru Kelas.
- Perbincangan dengan ibu bapa / penjaga.
- Borang Rujukan.
- Pemerhatian oleh Guru Pemulihan.
Guru dapat memahami murid dari segi:
- Kesihatan dan sosio-ekonomi keluarga
- Kehadiran dan ketetapan masa ke sekolah
- Perkembangan sosial
- Tingkah laku dan kegemaran
- Kelemahan dalam mata pelajaran asas
b.
Ujian Saringan
Ujian saringan ialah satu alat untuk meninjau secara am kelemahan
dan kekuatan murid dalam mata pelajaran asas. Ujian yang meliputi kerja yang
diajar oleh guru kelas. Ujian ini akan
menyenangkan seseorang guru pemulihan menempatkan murid-murid ke dalam kumpulan
yang berprestasi sama taraf. Ujian ini juga boleh membantu guru peulihan untuk
merancang kerja-kerja diagnostik atau mencari punca kelemahan murid. Senarai
kemahiran ditentu dan direkod dalam jadual penentuan ujian. Ujian akan
dijalankan selepas pencalonan dibuat. Keputusan ujian akan disimpan dan direkod
dalam borang rekod ujian sebagai portfolio murid.
Bentuk ujian saringan:
- Ujian umum dan pendek
- Ujian diberi kepada murid kurang daripada 20 orang pada masa yang sama
- Kawasan-kawasan kemahiran diuji seimbang
- Arahan yang jelas dan mudah difahami
- Persekitaran muris mengambil ujian selesa
- Penilaian yang adil
- Format ujian yang dijalankan ( lisan, bertulis atau amali)
a. Ujian Diagnostik
Ujian diagnostik pendidikan pemulihan ialah
satu jenis ujian formatif yang dapat mengesankan daerah-daerah kelemahan dan
kekuatan murid. Punca kegagalan penguasaan kemahiran calon dapat dikesan. Ujian
diagnostik pengamatan dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu lisan, membaca,
bahasa penulisan dan matematik.
Tujuan :
Tujuan :
i.
Uji tahap
kelemahan
ii.
Memudahkan
pembahagian kumpulan
iii.
Menentukan
akitivti yang sesuai untuk dijalankan
iv.
Membolehkan guru
membuat RPH
Pengamatan
- Satu corak gambaran atau pergertian yang
tersirat dalam fikiran seseorang apabila dia menggunakan pancainderannya telah
tertarik dengan rangsangan dari luar.
Lisan(individu)
- Mengesan kelemahan pertuturan murid, penguasaan ejaan, gerak mata,
gagap, membaca dan sebagainya.
Tulisan( kumpulan kecil dengan 4 orang)
- Mengesan kelemahan murid dari segi penulisan, pergerakkan tangan
dan mata dan sebagainya.
e. Susulan
Selepas murid pemulihan berjaya mendapat
keputusan yang baik dan menguasai kemahiran-kemahiran selepas P&P dalam
kelas pemulihan akan dihantar balik ke kelas biasa untuk meneruskan P&P.
Kerjasama guru kelas dan guru pemulihan dalam memperkukuhkan kemahiran murid
tersebut. Guru pemulihan pula akan memantau perkembangan murid pemulihan
tersebut untuk memastikan murid dapat mengikuti P&P kelas biasa.
No comments:
Post a Comment